زیپ نیوز هماهنگی آمریکا-اسرائیل در خرابکاری نطنز محتمل است - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: تأسیسات هسته‌ای نطنز روز یکشنبه هفته جاری و در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام که با هدف بازگرداندن آمریکا به تعهدات خود انجام می‌شود، شاهد یک عملیات خرابکاری بود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در اظهاراتی با نسبت دادن این حادثه به رژیم صهیونیستی گفت: هدف اسرائیل از حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم می‌گوید: این اقدام رژیم صهیونیستی برای تأثیر گذاشتن بر موفقیت ایران در مذاکرات با آمریکا بوده و «انتقام این اقدامات را خواهیم گرفت».

مقام‌های ایران پیش از این گفته بودند که حادثه روز یکشنبه در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز رخ داده است. از سوی دیگر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز یکشنبه شب به وقت تهران مدعی شد که مقابله با ایران، بزرگترین کار این رژیم است.

در همین راستا، خبرنگار مهر گفتگویی با پرفسور «رادنی شکسپیر» تحلیلگر انگلیسی متخصص در امور سیاسی-اقتصادی، داشته است. شکسپیر از چهره‌های رسانه‌ای ضد امپریالیسم و ضد صهیونیستی مطرح بین‌المللی است. وی فارغ‌التحصیل دانشکده «داونینگ کمبریج» انگلیس است و در حال حاضر، در دانشگاه «تریساکتی» اندونزی مشغول به تدریس است.

از وی مقاله‌های زیادی در باب مسائل خاورمیانه با تمرکز بر ایران، سوریه و بحرین منتشر شده است.

*چه کسی پشت خرابکاری نطنز است؟

موساد که در حال تحقق به آرزوهای اسرائیل است.

*به نظر شما، این خرابکاری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اسرائیل به دنبال تخریب هر چیزی است که با ایران در ارتباط است و به ویژه خواهان اخلال در روند هرگونه مذاکره درباره توافق برجام است. اسرائیل مدعی است که به دنبال توقف اشاعه هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است. اما، این یک دروغ است. اگر اسرائیل به دنبال توقف روند اشاعه هسته‌ای است؛ باید پیش از هر چیز، چهارصد بمب هسته‌ای را که خودش در اختیار دارد، امحاء کند (حال آنکه ایران حتی یک بمب هسته‌ای هم ندارد).

*فکر می‌کنید که برای عملی کردن خرابکاری نطنز، هماهنگی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا انجام شده است؟

هماهنگی امر محتملی است. دید کلی آمریکا مبتنی بر حاکمیت صلح در منطقه غرب آسیا نیست بلکه فقط به دنبال حمایت از رژیم‌های متوحش، قرون وسطایی و تمامیت خواه یا حتی در مورد اسرائیل متجاوز است.

*مقامات ایرانی بر این باورند که آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرفین برجام باید مواضع خود را روشن و این خرابکاری را محکوم کنند حال آنکه این رویداد در حالی رخ داد که ایران در مذاکرات وین، در تلاش برای احیای برجام است. نظر شما در این باره چیست؟

همه طرفین باید موضع خود را مبنی بر عاری سازی غرب آسیا از تسلیحات اتمی اعلام کنند. این به معنای خلاص شدن از بمب‌های هسته‌ای اسرائیل و آمریکا (و حدود ۴۰ پایگاه نظامی است که واشنگتن در سطح منطقه دارد).

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 251 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها