زیپ نیوز قدردانی اشرف غنی از موضع ایران درباره سد کمال خان - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر صداو سیما در کابل رییس جمهور افغانستان از موضع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بهره برداری از سد کمال خان قدردانی کرد.

براساس بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی در نشست امروز کابینه با ابراز قدردانی از اعلامیه وزارت امور خارجه کشورمان درباره افتتاح سد کمال خان گفت: افغانستان متعهد به اجرای معاهده هیرمند است و اقتصاد افغانستان و ایران، متمم و مکمل یکدیگرند و همکاری‌های افغانستان با کشورهای همسایه ادامه دار خواهد بود.

روز چهارشنبه «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اظهارات مطرح شده در ارتباط با افتتاح سد کمال خان در افغانستان اظهار داشت: رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده‌ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانونگذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملاً مشخص بوده و دولت افغانستان هم به این حق آبه متعهد است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رئیس جمهور محترم افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و آمادگی خود را بدین منظور اعلام می‌کند.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح رسمی سد کمال خان در ولایت نیمروز گفت: به تعهد خود در برابر حق‌آبه ایران متعهد هستیم و در صورت تقاضای مازاد از سوی ایران حاضر به مبادله آب در برابر نفت هستیم.

سد کمال خان که در استان نیمروز در نزدیکی مرز ایران قراردارد روز چهارشنبه در مراسم ویژه‌ای با حضور اشرف غنی به بهره برداری رسید. ساخت بخش نخست این سد در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و در سال ۱۳۹۶ ساخت بخش سوم و پایانی آن آغاز شد.

هزینه ساخت سد کمال خان حدود دویست میلیون دلار اعلام شده است، این سد ظرفیت ذخیره پنجاه و دو میلیون متر مکعب آب را دارد و صد و هفتاد و چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کند، همچنین این سد، توان تولید ۹ مگاوات برق را دارد.

سد کمال خان که در مسیر رودخانه «هیرمند» و در هجده کیلومتری جنوب شهر «زرنج» مرکز استان نیمروز احداث شده است در کنار سد سلما از بزرگترین سدهای آبی افغانستان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 303 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها