زیپ نیوز شکست آمریکا در شورای امنیت قابل پیش بینی بود - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -پیمان یزدانی: پس از شکست مفتضحانه آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، این کشور با تفسیری غیر حقوقی که مورد توافق جامعه بین المللی از جمله متحدان اروپایی این کشور نیست خود را «مشارکت کننده» در برجام خوانده بود و بر این اساس خواستار فعال سازی مکانیسم ماشه جهت بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شده بود.

این درخواست آمریکا بلافاصله از سوی ۱۳ عضو شورای امنیت و طی نامه‌هایی به رئیس ادواری شورای امنیت (کشور اندونزی) رد شد. از سوی دیگر رئیس شورای امنیت نیز از عدم اجماع در خصوص این موضوع خبر داد که شکستی دیگر برای آمریکا به شمار می‌رود.

خبرنگار مهر در گفتگو با دکتر «عثمان فاروق لوغ اوغلو»، معاون حزب جمهوری خلق ترکیه به بررسی این موضوع پرداخته است.

*با وجود مخالفت متفق القول دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و با توجه به اینکه آمریکا قبلاً برجام را ترک کرده است، شما این اقدام آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را با فعال کردن مکانیزم ماشه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از همان ابتدا مشخص بود که آمریکا فاقد هرگونه مبنای حقوقی برای درخواست احیای فوری تحریم‌های ایران و پشتیبانی لازم برای تصویب آن می‌باشد. پس چرا ایالات متحده برای بار دوم این موضوع را در شورای امنیت پیش برد؟ ممکن است حداقل سه انگیزه برای این کار وجود داشته باشد: یکی از انگیزه‌ها می‌تواند این باشد که آمریکا درصدد ساختن پرونده‌ای علیه سازمان مللی است که دولت ترامپ هیچ وقت از آن راضی نبوده است. پرونده‌ای برای توجیه چالش نهایی آمریکا برای سیستم سازمان ملل.

انگیزه دوم، آوردن دلایل بهتر برای ادامه تحریم‌های دوجانبه ایالات متحده است. نهایتاً، انگیزه آخر ممکن است بخشی از تلاش کلی آمریکا باشد که به تنهایی برای منزوی کردن ایران در خاورمیانه تلاش می‌کند وبا این تفکر اشتباه، تصور می‌کند که توافقنامه امارات و اسرائیل موفقیت بزرگی برای پیشبرد اهدافش می‌باشد.

*آیا چنین اقدامات یک جانبه ای می‌تواند نقش شورای امنیت سازمان ملل را در حفظ صلح در جهان تضعیف کند؟

من اعتقاد ندارم که اقدام ایالات متحده هر چند محدود بتواند بر عملکرد شورای امنیت تأثیر گذارد. ما بارها و بارها شاهد بودیم که هر یک از ۵ عضو دائمی شورای امنیت، اقدام به وتوی رای شورای امنیت کرده‌اند. من فکر می‌کنم دولت ترامپ می‌خواهد به مردم آمریکا این موضوع را القا کند که سازمان ملل متحد خوب نبوده و به نفع منافع آمریکا نیست. ترامپ ممکن است این‌طور تصور کند که به دست گرفتن سازمان ملل متحد ممکن است به او در انتخابات نوامبر کمک کند.

*بسیاری از کارشناسان مانند «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، بر این باورند که سیاست خارجی ترامپ، آمریکا را منزوی کرده است. نظر شما در این مورد چیست؟

من با ریچارد هاس موافقم. اما این فقط سیاست خارجی نیست، بلکه رفتار کلی داخلی و بین المللی دولت ترامپ است که ایده «امریکن اکسپشنالیسم» یا همان «استثناگرایی امریکا» را فرو ریخته است.

نظام آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ با چالش جدی روبرو است. دولت ترامپ با سازمان ملل، ناتو، اتحادیه اروپا، یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از کشورها به طور جداگانه و از جمله آلمان در شرایط بدی از نظر روابط قرار دارد. سیاست خارجی ترامپ مبتنی بر منافع رژیم اسرائیل است. این مبنا برای یک سیاست خارجی درست و جامع کافی نیست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 249 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.