زیپ نیوز در آخرین جلسه کمیته مشترک برجام چه گذشت - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر– گروه بین الملل: وین، پایتخت اتریش، دیروز ۱۵ آذر در حالی میزبان نمایندگان کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای بود که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده در صورت ادامه بدعهدی طرف های مقابل اوایل ماه ژانویه، بار دیگر از تعهدات برجامی خود خواهد کاست.

علاوه بر آن روز پنجشنبه پنجم دسامبر و در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک ناظر بر برجام در وین، نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان ایران را متهم به تولید موشک‌های بالستیک با ظرفیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای کردند.

نمایندگان این سه کشور اروپایی در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل که روز پنجشنبه پنجم دسامبر ارسال شده، ناخشنودی خود را از فعالیت‌های موشکی ایران ابراز کردند اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این ادعای کشورهای اروپایی را خطا ارزیابی کرده و تکذیب نمود.

محمد جواد ظریف روز گذشته (پنجشنبه) با انتشار توئیتی، به نامه اتهام‌آمیز تروئیکای اروپایی به سازمان ملل در مورد ایران واکنش نشان داد و این نامه را اقدامی باطل و از روی استیصال برای لاپوشانی بی‌کفایتی این کشورها در اجرای تعهدات برجامی‌شان دانست.

ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: جدیدترین نامه تروئیکای اروپایی به دبیرکل سازمان ملل درمورد موشک های (ایران)،  اقدامی باطل و از روی استیصال است تا بی کفایتی خودشان را در اجرای حداقلی ترین تعهدات شان ذیل برجام را لاپوشانی کنند.

اما روز گذشته «میخائیل اولیانوف» نمانیده روسیه در مجامع بین المللی که در نشست امروز برجام در وین حاضر بود بعد از پایان این نشست در پیامی در توئیتر اعلام کرد: آخرین نشست کمیته مشترک برجام در سال ۲۰۱۹ ثابت کرد که با وجود تمام مشکلات و اختلافاتی که وجود دارد تمامی طرف ها در حمایت و تعهد به برجام کاملا متحد هستند. این مهمترین نتیجه ای بود که از نشست امروز حاصل شد. 

به نوشته رسانه های خارجی، روز گذشته اعضای باقی‌مانده توافق هسته‌ای در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد و به آن پایبند بماند.

مکانیسم ماشه شاید وقتی دیگر

این نشست روز جمعه ۱۵ آذر ماه با حضور نمایندگان گروه ۱+۴ شامل آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس، به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی برگزار ‌شد که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، ششم آذر ماه به ایران هشدار داده بود پاریس به طور جدی در حال بررسی استفاده از «مکانیسم ماشه» در توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

بر اساس «مکانیسم ماشه» که در بند ۳۷ برجام آمده در صورت اختلاف و نقض پایبندی این توافق توسط امضاکنندگان، کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود. چنانچه در این کمیسیون اختلاف حل و فصل نشود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۳۰ روز به تعلیق تحریم‌ها رای ندهد، تحریم‌ها در چارچوب قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خود به خود به اجرا گذاشته خواهند شد.

نماینده چین بعد از پایان اجلاس گفت اروپا «مکانیسم ماشه را فعال نکرد»، اما همه ما از ایران خواستیم به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای بازگردد.

«فو جونگ» رئیس بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین در ادامه گفت: طرفین باید از هر اقدامی که به تنش‌ها دامن می‌زند، اجتناب کنند.

ایران از اردیبهشت امسال تاکنون طی چهار مرحله از تعهدات برجامی خود عدول کرده و هشدار داده اگر اروپا منافع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای را تامین نکند، گام‌های بیشتری برخواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 315 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 11 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.