زیپ نیوز درگیری با ایران بزرگترین خطر برای رؤسای جمهور آینده آمریکا است - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: آخر هفته گذشته منابع خبری متعدد از جمله وال استریت ژورنال و آسوشیتدپرس گزارش دادند که ایالات متحده آمریکا دو سامانه موشکی پاتریوت و برخی از هواپیماهای جنگی را از عربستان سعودی خارج می‌کند.

طبق این گزارش، آمریکا در حالی حضور خود در عربستان را کاهش می‌دهد که چند ماه پیش برای مقابله با «تهدیدات ایران» نیروهای خود را در این پادشاهی افزایش داده بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا دو سامانه ضد موشکی پاتریوت را برای محافظت از نیروهای آمریکایی و متحدانش پس از حمله موشکی اوایل سال جاری میلادی ایران به عراق فرستاده است.

اما سوال اینجاست که چرا آمریکا فعالیت‌های نظامی خود در عربستان را کاهش می‌دهد؟

«پروفسور جان دان» استاد دانشگاه کمبریج در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر گفت: این یک اشتباه بزرگ است که شفافیت یا ثبات سیاست‌های فعلی ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس یا هر جای دیگر را بیش از حد ارزیابی کنیم. دولت کنونی آمریکا منافع شخصی ترامپ را به منافع ایالات متحده آمریکا در اولویت قرار داده است و بر این اولویت به طور فزاینده تاکید شده است.

وی افزود: رویکرد ترامپ به هر موضوعی کاملاً تجاری بوده و وی بسیار تحت تأثیر روحیه شخصی است. وگرنه وی قطعاً با ولیعهد سعودی مشاجره می‌کرد و شخصاً او را به دلیل عدم همکاری در تلاش برای افزایش قیمت نفت مجازات می‌کرد.

استاد دانشگاه کمبریج در پاسخ به این سوال که آیا نفت عربستان و خلیج فارس برای آمریکا ممکن است اهمیت خود را از دست داده باشد نیز گفت: اینکه آیا ایالات متحده آمریکا در تأمین نفت می‌تواند خودکفا باشد یا خیر به قیمت بین‌المللی نفت و سرعت افزایش منابع انرژی غیر کربن یا منابع جایگزین نفت بستگی دارد.

وی یادآور شد: خلیج فارس از نظر استراتژیک جهت تأمین انرژی برای اروپا و جنوب و شرق آسیا مهم باقی خواهد ماند. بنابراین رؤسای جمهور آینده ایالات متحده آمریکا مطمئناً با این موضوع مشغول خواهند بود. اما انتخاب متحدین و دشمنان آنها در داخل نیز احتمالاً و به طور فزاینده بر اساس منافع تجاری خواهد بود و این امر به خصوص به درگیری آشکار آنها با چین بستگی دارد.

وی افزود: بیشتر رؤسای جمهور آینده آمریکا انگیزه‌ای قوی برای کاهش درگیری نظامی در سراسر جهان خواهند داشت چرا که منافع آنها را تأمین نخواهد کرد. بزرگترین خطر فزاینده آنها در این مرحله درگیری جدی نظامی با چین یا ایران است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 262 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها