زیپ نیوز حمله به «عین الاسد» ضعف فزاینده آمریکا را نشان داد - زیپ نیوز

«ای نیاکی خیل سان بیسنته» کارشناس امور سیاسی از ایالت باسک اسپانیا در گفتگو با مهر گفت: این یک استراتژی از پیش تعیین شده از سوی ایالات متحده بوده است برای آنکه سردار سلیمانی را در یک موقعیت مشخص قرار دهد.

وی افزود: اطلاعات منتشر شده توسط مطبوعات آزاد حاکی از آن است که امریکا به بهانه برگزاری مذاکره میان عراق و عربستان و غیره … یک تله برای سردار سلیمانی مهیا کرده بود که البته این مسئله به مذاکرات بعدی موکول شد و این مسئله از سوی یکی از مقامات عراقی افشا شده است. بعد از مشخص شدن منطقه حضور سلیمانی، عملیات ترور وی آغاز گردید.

این کارشناس رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما در ادامه افزود: آمریکا به راستی چه هدفی را از این اقدام دنبال کرده است؟ امریکا سعی داشته است ایران را در شرایطی قرار دهد که جرات پاسخ دادن را نداشته باشد. همچنین شاید قصد داشته عراق، جنبش مردمی و مقاومت ضد امپریالیستی این کشور را به سمتی بکشاند که به آنها ثابت کند آمریکا هرگز از بابت اقدامات خود عذر خواهی نمی‌کند بلکه کنترل کافی را داراست تا بتواند هر کسی را در هر نقطه که بخواهد ترور کند.

وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در مناسبات بین المللی به خصوص در روابط ایران با دنیای اسلام، فردی کلیدی محسوب می‌شد، اظهار کرد: سردار سلیمانی حضور درخشانی در جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ داشت. او فردی بود که متوجه شد پشت سر داعش سرویس‌های جاسوسی غربی در حال فعالیت هستند و جلوی این جریان ایستاد و آنها را متوقف کرد. او مذاکره با روس‌ها را پیش برد و روسیه و سوریه را در مسیر مبارزه با استراتژی‌های امریکا در منطقه قرار داد.

او ادامه داد: سردار سلیمانی میان نیروهای عراقی، نیروهای داوطلب فلسطینی و ایرانی هماهنگی ایجاد نمود تا با اتحاد با یکدیگر بر نیروهای داعش در سوریه فائق آمدند.

این کارشناس اسپانیایی در ادامه تصریح کرد: سلیمانی فردی بود که تلاش‌های امریکا را برای گرفتار کردن عراق در چنگ تروریست‌های داعش، با شکست مواجه کرد. داعشی هایی که در یک قدمی تصرف بغداد بودند.

وی یادآور شد: او میان گروه‌های مختلف ملت عراق و جنبش‌های تشیع این کشور اتحاد ایجاد کرد. تمامی این مسائل باعث شد امریکایی‌ها به این باور برسند که می‌توانند در عراق و سوریه و ایران عامل خود را جایگزین سلیمانی کنند. این یک اشتباه مکرر در فرهنگ غربی است، اینکه مردم سایر اقوام را تحقیر می‌کنند و آنان را پست می‌انگارند.

بیسنته در ادامه خاطرنشان کرد: نیروی نظامی امریکایی در آن شرایط در حال آماده باش بودند. البته نه تنها امریکا بلکه اسرائیل و تمامی قدرت‌های امپریالیستی همواره در حالت آماده باش هستند. با این حال پنتاگون اعلام کرده بود ما انتظار این اقدام ایران را نداشتیم.

وی افزود: بدون شک آنها گرفتار حملات ایران شدند. با وجود آنکه در حالت آماده باش بودند کشته و زخمی بر روی دستشان باقی ماند. دفاع موشکی امریکا نیز نتوانسته بود حتی یکی از موشک‌های ایران را ساقط نماید. بسیاری از کارکنان آنجا درگیر جشن کریسمس بودند و بر اثر شدت بارش برف و یخبندان حتی نتوانسته بودند به محل کارشان بروند. این حملات هشداری از سوی ایران بوده است، هشدار به برتری جویی، نژادپرستی غربی و بنیادگرایی مسیحی.

وی با اشاره به چشم‌انداز این مسئله گفت: آنها در حال شناسایی و جمع آوری اطلاعات درباره این حمله هستند. در داخل پنتاگون یک جریان نظامی وجود دارد که کاملاً مخالف جنگ با ایران است. چون آنها به خوبی می‌دانند که پیروز این جنگ نخواهند بود. یک کارشناس معروف روسی در این باره گفته است: «امریکا برای شکست ایران به یک میلیون سرباز نیاز خواهد داشت و این همان چیزی است که ترامپ را از این امر باز می‌دارد.»

بیسنته با تاکید بر اینکه آنها نمی‌خواستند باور کنند جنبش اسلامی در اتحاد با ایران است، گفت: برخی از دولت‌های غربی همچون نوکران امریکا مواضعی ضد ایرانی در این رابطه اتخاذ کردند و ما شاهد آن بودیم که در داخل امریکا و همچنین در اروپا جنبش‌های دموکراتیک اجتماعی تجمعاتی را در اعتراض به ترور سردار سلیمانی و در دفاع از حقوق ملت ایران برپا کردند. آنها می‌خواهند با فشار تحریم‌های اقتصادی بر ایران، این کشور را تضعیف کنند. البته منتظرند ببینند آیا ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز خواهد بود یا خیر، بعد باید دید چه کار خواهند کرد.

وی در پایان گفت: آنها حتی این تئوری را مطرح کردند که این حملات از سوی ایران و یا یک سازمان شیعی نبوده است. البته اعلام نکردند پس کار چه کسی بوده؟! در این رابطه سکوت سنگینی کرده‌اند. همچنین در مورد اینکه چگونه عراقی‌ها را فریب دادند تا سلیمانی را به دام بیندازند نیز سکوت کرده‌اند و در نهایت سکوت در مورد تناقضاتی که در داخل امریکا وجود دارد. متاسفانه این موضوع نیز هنوز به خوبی تحلیل نشده است. آنها نمی‌خواهند نشان دهند که چقدر از درون ضعیف هستند. در مورد شکست ترامپ و کابینه وی نیز باید تحلیل‌های بیشتری صورت گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 295 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 17 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها