زیپ نیوز توافق هسته ای ایران و رویای دست نیافتنی بازیگران خُرد منطقه ای - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: بدون شک برجام صرف نظر از اینکه آیا توافق خوبی بوده یا خیر به دلیل حضور اعضای دائمی شورای امنیت، آلمان و اتحادیه اروپا در آن یکی از توافقات مهم بین المللی محسوب می‌شود و حضور در مذاکرات مربوط به آن نیز برای هر کشوری یک نوع اعتبار محسوب می‌گردد.

از همین رو با قطعی شدن حضور جو بایدن در کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و تصمیم وی برای بازگشت به معاهدات و توافق‌های بین المللی که دونالد ترامپ از آنها خارج شده، بازیگران کوچکی همچون عربستان، امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی تلاش دارند با حضور در مذاکرات مربوط به برجام جایگاه جدیدی را برای خود در عرصه بین الملل دست و پا کنند.

برای اولین بار این عربستان بود که خواستار حضور در مذاکرات جدید برجام شد و اینک امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی نیز این خواسته را تکرار کرده اند.

بازیگران کوچکی همچون عربستان، امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی تلاش دارند با حضور در مذاکرات مربوط به برجام جایگاه جدیدی را برای خود در عرصه بین الملل دست و پا کنند

در همین رابطه سفیران این کشورها و رژیم صهیونیستی در گفتگو با نشریه آمریکایی پولیتیکو بر این نکته تاکید داشته‌اند که آنها منافع بیشتری در مقایسه با ایالات متحده در مذاکرات آینده با جمهوری اسلامی بر سر فعالیت‌های ایران دارند.

بر اساس این گزارش، درخواست سفیران امارات متحده عربی، بحرین و رژیم صهیونیستی که در گفتگوهای جداگانه با این نشریه آمریکایی مطرح شده، نشان می‌دهد شرایط فعلی تا چه در مقایسه با دوران اوباما متفاوت است.

سفیر امارات در واشنگتن کنار گذاشتن کشورهای منطقه از مذاکرات آتی با ایران را یک «انتخاب اشتباه» دانسته و خواستار حضور متحدان اروپایی و خاورمیانه‌ای آمریکا در مذاکرات شده است.

یوسف العتیبه در مصاحبه با پولیتیکو گفته است: «آمریکا باید روابط قوی با همه شرکای خود در اروپا و در خاورمیانه را حفظ کند و همراه با آنها بر سر میز مذاکره با ایران حاضر شود».

عبدالله الخلیفه سفیر بحرین در واشنگتن نیز به پولیتیکو گفته است: برای ما مهم است که بخشی از گفتگو (با جمهوری اسلامی) باشیم. این ما هستیم که در ردیف جلوی هر تحولی صندلی داریم و این ما هستیم که باید متحمل هرگونه پیامدی باشیم.

«رون درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن نیز در بخشی از گفتگوی خود با این نشریه گفته است، چرا باید به توافق اصلی با ایران برگردیم در حالی که اکنون می‌توانیم مطالبات بیشتری داشته باشیم.

کشورهای اروپایی نیز سفره جداگانه ای برای خود باز کرده و خواسته‌های نامعقول جدیدی را مطرح می‌کنند

به گفته او، اگر امید این است با انجام مذاکرات، بازگشت به برجام ۱ محقق شود و بعد به برجام ۲ برسید، این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. شما اهرم‌های فشار خود را از دست خواهید داد.

اضافه شدن بازیگران جدید با وجود اختلاف در میان بازیگران قدیمی

خواسته نامشروع این کشورها در حالی که میان کشورهای حاضر در برجام اختلافاتی وجود دارد می‌تواند این توافق را به کلی به حاشیه ببرد.

در حالیکه ایران و کشورهایی همچون روسیه و چین بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا بر برجام تاکید دارند مشاوران «جو بایدن» به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا این ایران بوده که از توافق خارج شده است و نه آمریکا.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز سفره جداگانه ای برای خود باز کرده و خواسته‌های نامعقول جدیدی را مطرح می‌کنند. در چنین فضایی قطعاً اضافه شدن یک یا چند طرف دیگر به مذاکرات می‌تواند موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع و از دست رفتن توافقی شود که در سال ۲۰۱۵ مذاکرات زیادی برای به نتیجه رسیدن آن انجام شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 153 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها