زیپ نیوز بورل: از بایدن انتظار معجزه نداریم - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یادداشتی که در نشریه فرانسوی زبان «گراند کانتیننت» به چاپ رسید؛ با توجه به بحران کرونا، درباره واگرایی هرچه بیشتر بازیگران عرصه بین‌الملل هشدار داد و گفت این روند منجر به تشدید فقر جهانی و تقویت رژیم‌های خودکامه می‌شود.

وی در این باره گفت: برای اتحادیه اروپا و شاخه سیاست خارجی آن، تاثیر کووید ۱۹ به طور زیادی وابسته به تصمیمی است که طی ماه‌های پیش رو اتخاذ می‌کنیم. چندجانبه‌گرایی نیز با بحران مواجه است چرا که عملاً جی ۷ و جی ۲۰ هم از صحنه غائب هستند، شورای امنیت فلج شده و بسیاری از ساختارهای بین‌المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی یا سازمان تجارت جهانی به صحنه نزاع کشورها با یکدیگر تبدیل شده‌اند.

بورل افزود: اگرچه انتخاب جو بایدن در آمریکا راهگشای چندجانبه‌گرایی خواهد بود اما اروپا نباید انتظار معجزه داشته باشد.

وی در این باره ادامه داد: اروپا باید در صورت لزوم مستقل باشد و هر وقت هم که فرصتی دست داد در همکاری با دیگران، عمل کند چرا که حضور بایدن در کاخ سفید به منزله تفاهم اروپا و آمریکا در همه زمینه‌ها نیست.

جوزف بورل ادامه داد: این اتلاف وقت است که درباره عبارت‌های انتزاعی چون «استقلال عمل اروپا» یا «روابط فراآتلانتیکی» حرف بزنیم چرا که دو روی یک سکه هستند و یک اروپای خودمختارتر و آگاه‌تر به لحاظ استراتژیک، متحد بهتری برای آمریکا خواهد بود.

بورل در ادامه مدعی شد که تعامل اروپا و آمریکا باید بر پایه پیشنهاد باشد و نه مطالبه‌گری. وی همچنین مدعی شد که اتحادیه اروپا باید در همراهی با دولت بایدن، راهی برای بازگشت واشنگتن به برجام و در عین حال، بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی، پیدا کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 285 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 19 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها