زیپ نیوز ایران خرید تجهیزات پزشکی از محل پول‌های بلوکه شده را خواستار شد - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع دیپلماتیک مدعی شد که ایران از سئول خواسته تا با استفاده از پول‌های بلوکه شده در بانک‌های کره جنوبی، یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی خریداری کند.

همچنین، ایران خواستار آن شده که ۱۰ میلیون دلار دیگر نیز به خرید واکسن کووید ۱۹ از طریق سامانه کوواکس اختصاص داده شود.

این در حالی است که به گفته این منبع دیپلماتیک، ایران همچنان از بابت اینکه دارایی‌های بلوکه شده این کشور در روند تبدیل به دلار، از سوی آمریکا مصادره شود؛ بیمناک است.

وی که به شرط محرمانه ماندن نامش با یونهاپ مصاحبه کرده در این باره افزود: چنانچه پول ایران از طریق یک بانک آمریکایی منتقل شود، بلوکه خواهد شد. ما نمی‌توانیم با حواله موافقت کنیم.

مقدار دارایی‌های حاصل از فروش نفت ایران که از بابت تحریم‌های آمریکا، از سال ۲۰۱۹ در ۲ بانک کره جنوبی بلوکه شده‌اند؛ به ۷ میلیارد دلار می‌رسد.

این منبع دیپلماتیک ابراز امیدواری کرد که «چوی جونگ کُن» معاون اول و قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی که قرار است یکشنبه هفته آینده به تهران سفر کند، با خود راهکاری برای حل مسئله پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های این کشور بیاورد.

وی همچنین ادعاها مبنی بر ارتباط توقیف نفتکش کره جنوبی با پول‌های بلوکه‌شده ایران را تکذیب کرد.

وی در این باره توضیح داد: فرایندی شامل آزادسازی نفت یا تزریق آب برای حفظ توازن کشتی وجود دارد. این کار شاید مشکلی در یک اقیانوس بزرگ ایجاد نکند اما خلیج فارس منطقه‌ای ویژه است که محیط زیست آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته این منبع، «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تا کنون دو بار به «مون جائه این» همتای کره جنوبی، نامه نوشته اما به جز حرف و پاسخ، هیچ اقدام عملی از سوی سئول مشاهده نشده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 201 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها