زیپ نیوز انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المانیتور، «آنتونی بلینکن» مشاور ارشد سیاست خارجی ستاد انتخاباتی جو بایدن، با انتقاد از تلاش‌های جدید دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر به پایان می‌رسد، گفت: سخت است که دورویی محض موجود در اقدام این دولت (ترامپ) را تحسین نکرد که می‌خواهد دیگر کشورها در شورای امنیت را مجبور کند تا راهی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بیابند.

بلینکن در ادامه اعلام کرد که واشنگتن در زمان مذاکرات منتهی به برجام، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به عنوان بخشی از برجام توانست تمدید کند، اما دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

مشاور بایدن افزود: با این وجود، دولت ترامپ همچنان تهدید می‌کند که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران استفاده خواهد کرد، مگر آنکه اروپا، روسیه و چین راضی به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شوند.

بلینکن که در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت‌، ادامه داد: چیزی که ما در توافق هسته‌ای برجام طراحی کردیم اینگونه است که اگر شما در شورای امنیت دارای حق وتو باشید، می‌توانید به صورت یکجانبه مکانیسم ماشه را فعال کنید و دولت ترامپ قصد دارد از این بندهای قطعنامه برای اطمینان از تمدید تحریم‌های هسته‌ای استفاده کند. اما مشکل اینجا است که آمریکا دیگر جزء مشارکت‌کنندگان در توافق نیست.

به گزارش مهر، در خصوص تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: واشنگتن قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران تهیه کرده، در ماه می (اردیبهشت-خرداد) که استونی به عنوان متحد ناتویی آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرند، به رأی بگذارند.

این پیش‌نویس که تا دیروز سه شنبه بین شماری از اعضای شورای امنیت توزیع شده است خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران تا مدت نامشخص است.

بر اساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا مدعی شده‌اند با توجه به اینکه ایران دیگر به مفاد برجام پایبند نیست واشنگتن می‌تواند اعضای شورای امنیت را برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران مجاب نماید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 353 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.