زیپ نیوز احتمال بروز ناآرامی های خشونت بار در آمریکا وجود دارد - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – عبدالحمید بیاتی: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با نزدیک شدن به ماه نوامبر وارد مراحل حساسی شده و در این میان ابتلای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، به کرونا نیز به پیچیدگی‌های این رقابت‌ها افزوده است.

از سوی دیگر بحث تقلب در انتخابات و به سرقت رفتن آرا مردم در این رقابت‌ها همچنان از سوی هر دو نامزد انتخابات آمریکا یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ مطرح است و در این میان رسانه‌های غربی نیز با توجه به حمایت شبه نظامیان افراطی آمریکا از ترامپ از احتمال بالای بروز جنگ داخلی در ایالات متحده پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور سخن می‌گویند.

در این میان حتی روز جمعه خبری مبنی بر خنثی شدن طرح ربایش فرماندار میشگیان از سوی اعضای یک گروه شبه نظامی افراطی و قصد آنها برای آغاز یک جنگ داخلی در آمریکا از سوی اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) منتشر شد.

مجموع این تحولات موجب شده تا نتوان آینده روشنی را برای آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور متصور شد، در همین رابطه با پروفسور «دانیل سرور» درباره فضای انتخاباتی موجود در آمریکا به گفتگو نشستیم.

پروفسور سرور: بایدن بدنبال احیای تعهدات برجامی هم برای ایران و هم برای آمریکا و همچنین توافقات امنیتی بیشتر در منطقه خواهد بود

«سرور» مشاور اسبق کاخ سفید بوده و از معروف‌ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد مؤسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ‌های عراق، افغانستان و بالکان را دارد. وی از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است. متن این گفتگو به شرح زیر است:

*همانطور که مطلع هستید ترامپ بعد از اولین مناظره انتخاباتی به دلیل ابتلاء به کرونا به بیمارستان منتقل شد و بعد از سه روز به کاخ سفید بازگشت؛ شما این رفتار رئیس جمهور آمریکا را با توجه به فضای انتخاباتی این کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی و همچنین در مهار کرونا عملکرد بدی داشته و رفتن او به بیمارستان به علت ابتلاء به کووید -۱۹ و بازگشتش به کاخ سفید دلیل مهمی برای اثبات این حرف است.

پروفسور سرور در مورد پیام اخیر «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتر که گفته بود «ما سرانجام کلمه‌ای را پیدا کردیم که دوران ریاست جمهوری ترامپ را توصیف می‌کند. این کلمه «انکاریسم» (Denialism) است. انکار کرونا، انکار تغییرات اقلیمی، افزایش زرادخانه هسته‌ای کره شمالی، انکار دخالت روسیه در امور سیاسی آمریکا و به طور خلاصه انکار حقایق.» است، نیز گفت: حق کاملاً با ریچارد هاس است.

*دیوید فریدمن سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده که پیروزی بایدن در انتخابات ماه نوامبر موجب تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران شده و برای اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مخرب خواهد بود؛ آیا واقعاً ممکن است در صورت پیروزی بایدن شاهد چنین تغییراتی در سیاست‌های کاخ سفید باشیم؟

آمریکا همچنان به امنیت اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متعهد خواهد بود. اما با این وجود بایدن به دنبال احیای تعهدات برجامی هم برای ایران و هم برای آمریکا و همچنین توافقات امنیتی بیشتر در منطقه خواهد بود.

*فریدمن همچنین مدعی شده که ایران مهمترین مسئله انتخابات آمریکا است؛ آیا این اظهارات درست است یا آنکه فریدمن صرفاً قصد تحریک اعراب و اسرائیل را علیه بایدن داشته است؟

سرور: تردید دارم که بگویم بایدن در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا نیز سخت گیر خواهد بود

او (فریدمن) مطمئناً به دنبال چنین هدفی بوده اما مهمترین هدف او تحریک «مسیحیان اوانجلیکن آمریکا» (مسیحیان افراطی) علیه بایدن بوده است.

*بایدن به تازگی اعلام کرده که در صورت رسیدن به کاخ سفید در روابط آمریکا با عربستان سعودی تجدید نظر می‌کند، آیا ممکن است شاهد چنین تغییری در کاخ سفید باشیم؟

بله ممکن است. البته سخت است بگوئیم نتیجه چه خواهد بود اما تجدید نظر در روابط قطعاً در دستور کار خواهد بود. البته بایدن در خصوص موضوع حقوق بشر هم در برابر عربستان و هم ایران سخت گیر خواهد بود اما با این وجود تردید دارم که بگویم وی در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا نیز سخت گیری خواهد داشت.

*با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص اینکه احتمال بروز تقلب در انتخابات آمریکا وجود دارد، گروه‌های شبه نظامی حاضر در آمریکا دست به کار شد و گزارش‌هایی درباره عضو گیری آنها برای فعالیت در دوران پس از انتخابات منتشر شده و برخی نیز از احتمال بروز جنگ داخلی در آمریکا سخن می‌گویند، آیا به نظر شما احتمال بروز جنگ داخلی در آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر وجود دارد؟

جنگ داخلی در آمریکا رخ نمی‌دهد، البته ممکن است برخی اعتراضات مسالمت آمیز و یا نآارامی های خشونت بار را شاهد باشیم اما چیزی که بتوان به آن جنگ داخلی گفت نه.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 276 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها