زیپ نیوز آژانس در راستای اهداف قدرتهای بزرگ حرکت می‌کند - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – فاطمه محمدی پور: «رافائل گروسی»، رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی مدعی شده است که از ایران می‌خواهد تا درباره «مکان اعلام نشده» در تهران که در آنجا سال گذشته ذرات اورانیوم پیدا شده بود، شفاف سازی کند.

این ادعای رئیس آژانس در جریان دیدارش با مقامات فرانسوی در پاریس مطرح شده است.

گروسی همچنین مدعی شده که ایران باید تصمیم بگیرد تا با روشی شفاف‌تر با آژانس برای ارائه توضیحات لازم همکاری کند.

در مقابل ادعای آژانس، ایران اعلام کرده چنین درخواست‌هایی بایستی بر مبنای دلایل شفاف و اصول مطابق با اسناد مرتبط آژانس باشند، که درخصوص دو درخواست اخیر برای دسترسی تکمیلی، صدق نمی‌کند.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت وای شاپیرو» استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

* «رافائل گروسی»، رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی مدعی شده است که از ایران می‌خواهد تا درباره «مکان اعلام نشده» در تهران که در آنجا سال گذشته ذرات اورانیوم پیدا شده بود، شفاف سازی کند. ایران هم اعلام کرده است که چنین درخواست‌هایی بایستی بر مبنای دلایل شفاف و اصول مطابق با اسناد مرتبط آژانس باشند، که درخصوص دو درخواست اخیر برای دسترسی تکمیلی، صدق نمی‌کند. ارزیابی شما از گزارش اخیر آژانس چیست؟

اگر ایران بخواهد الزامات آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را رعایت کند، باید هر کاری را که برای جلب اعتبار در سرتاسر جهان درخواست شده است، خواه درخواست قانونی و منطقی باشد، یا خیر – انجام دهد.

* بحثی که اخیراً آژانس اعلام کرده است مبتنی است بر ادعای اسرائیل و جاسوسی از اسناد هسته‌ای ایران. با اینکه بحث PMD از سوی آژانس بسته شده است ولی اسرائیل و آمریکا سعی دارند در دوره مدیر کل جدید آژانس آنرا به سرانجام برسانند چرا که در دوره دبیر کل فقید آژانس بین المللی انرژی اتمی آمانو نتوانستند آنرا به سرانجام برسانند. چرا دوباره بحث ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است؟

مسئله هسته‌ای ایران همیشه به عنوان یک مسئله مهم مطرح بوده است زیرا بعد نظامی آن مهم‌تر می‌باشد و کشورهای دیگر به آن به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند. اگر امریکا از توافق هسته‌ی ایران موسوم به برجام خارج نمی‌شد، نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا در موضع محکم‌تری قرار می‌گرفت.

* در مجموع، ٢٢ درصد بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس در سراسر دنیا، در ایران انجام می‌شوند و به طور متوسط هر روز ۶ بازرس در ایران حضور دارد. با این وجود همواره ادعاهایی بر اساس ادعاهای اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود. آیا اسرائیل که دارای بمب اتمی است اساساً صلاحیت این ادعاها را دارد؟

با توجه به خصومت ایران با اسرائیل و آمریکا، ایران همواره به عنوان تهدیدی واقعی دیده می‌شود. انتشار گزارشهایی در مورد ارتباط این کشور با تروریسم – خواه واقعی باشند یا نه، از آنجا که «ادراک» اهمیت دارد- این سطح از بازرسی‌ها را توجیه می‌کند.

* آژانس بین المللی انرژی اتمی نهادی نظارتی است و نه تحقیقاتی. به این معنا که قرار نیست هر ادعایی از سوی هر طرفی توسط آژانس به عنوان پرسش از ایران مطرح شود. فرض بفرمائید اسرائیل تمایل داشته باشد بر اساس اسنادی که مدعی است از ایران جاسوسی کرده پرسشهای بی شماری را مطرح کند. آیا وظیفه آژانس این است که برای هر پرسش از ایران جواب بخواهد؟ (چرا که پرسشهای آژانس باید بر اساس اسناد مستحکم و نه ادعایی اسرائیل باشد که دشمن شماره یک ایران است)

نهادهای بین المللی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای اهداف کشورهای قدرتمند بوده اند و از اهداف خود تا حدودی دور شده اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 258 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 16 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها