زیپ نیوز آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را ۴ ماه تمدید کرد - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه گزارش نفت عراق (Iraq Oil Report) از موافقت دولت آمریکا با تمدید معافیت تحریمی عراق برای خرید گاز و برق از ایران در یک بازه زمانی ۴ ماهه خبر داد.

این نخستین معافیتی است که در دوره ریاست جمهوری جو بایدن برای عراق در نظر گرفته می‌شود.

«لوئیزا لاولاک» رئیس دفتر واشنگتن پست در بغداد نیز به نقل از سخنگوی دولت آمریکا، این خبر را تائید کرده است.

این معافیت ۱۲۰ روزه در حالی است که دولت بایدن هنوز به وعده خود مبنی بر بازگشت به برجام عمل نکرده و هیچ گام محسوسی برای رفع تحریم‌های ضدایرانی برنداشته است.

روز گذشته، احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران در راستای توافق انجام شده با عراق گاز مورد نیاز نیروگاه‌های عراق را تأمین کنند تا اینکه عراق بتواند در فصل گرما برق مورد نیاز خود را تأمین کند.

العبادی درباره صادرات برق و گاز ایران به عراق نیز گفت که صادرات گاز ایران به عراق قبلاً ۵۰ میلیون فوت مکعب در روز بود، اما در حال حاضر این عدد به ۲۲ میلیون فوت مکعب گاز رسیده که دلیل این کاهش صادرات از سوی ایران انباشته شدن بدهی بغداد به تهران ناشی از تحریم‌های آمریکاست.

این مقام مسئول عراقی در عین حال درخصوص چرایی کاهش صادرات گاز ایران به عراق هم اعلام کرد که علت این امر طلبی است که ایران از عراق دارد و مبلغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است. مبلغی که توسط دولت عراق تأمین شده در بانک تجارت عراق نگهداری می‌شود. اما به علت تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده امکان تحویل آن به این کشور وجود ندارد.

گفتنی است که این اقدام مایه آسودگی خاطر عراق است که برای تأمین نیرو به واردات برق و گاز از ایران متکی است. عراق که از سال‌ها جنگ به شدت آسیب دیده و نیروی تولید این کشور برای پوشش ۴۰ میلیون جمعیتش کافی نیست، برای تأمین یک سوم از بخش نیروی این کشور، گاز و برق از ایران خریداری می‌کند.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ بخش انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد اما با صدور معافیت‌های پی در پی، به عراق اجازه داد به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

با این حال این معافیت‌ها مشکلات انرژی بغداد را به طور کامل حل نکرده است. اگرچه معافیت‌های آمریکا به عراق اجازه داده از همسایه اش انرژی وارد کند اما مانع از پرداخت هزینه واردات شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 319 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.