زیپ نیوز آمریکا در جایگاهی نیست که «ماشه» را فعال کند/ اروپا مردد است - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر – گروه بین‌الملل – مریم خرمائی: شورای امنیت پاسخ دندان‌شکنی به قلدری آمریکا داد که می‌خواست جامعه بین‌الملل را مجاب به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کند- تحریمی که تاریخ انقضای آن ماه اکتبر سال جاری میلادی است.

اما تهدیدهای آمریکا تمامی ندارد و اکنون به جبران این ناکامی، دَم از توسل به مکانیسم ماشه می‌زند و می‌گوید به عنوان یکی از امضا کنندگان قطعنامه ۲۲۳۱ که ضامن اجرای برجام است؛ حق چنین کاری را دارد. با توجه به اینکه چین، روسیه و حتی کشورهای اروپایی، با آگاهی از اشتیاق ترامپ برای فعال کردن اسنپ بک، به قطعنامه روی خوش نشان ندادند؛ اینکه اکنون سرانجام مناقشه آمریکا و ایران چه خواهد شد و چه تأثیری بر آینده برجام خواهد داشت، موضوع گفتگوی خبرنگار مهر با «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا است.

*آمریکا تهدید کرده بود که در صورت ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، مکانیسم ماشه را فعال می‌کند. با این وجود دیدیم که به رغم گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش اروپا به جلب نظر چین و روسیه برای تمدید محدود تحریم تسلیحاتی، چنین اتفاقی نیفتاد. ارزیابی شما از نتیجه نشست شورای امنیت چیست؟

باید یادآوری کرد که آمریکا از برجام عقب‌نشینی کرده است؛ بنابراین در جایگاهی نیست که مکانیسم ماشه را فعال کند. در عمل هم شاهد تلاشی از جانب کشورهای اروپایی نبودیم مبنی بر اینکه بخواهند چین و روسیه را وادار به تمدید تحریم تسلیحاتی، حتی برای مدتی کوتاه کنند.

به ویژه که اکنون چین سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بسیار مهمی در ایران دارد. تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مغایر با منافع چین بود و به همین خاطر به آن رأی منفی داد. علاوه بر این، با توجه به اقدامات خصمانه دولت ترامپ علیه پکن، چین اصلاً به دنبال انجام هر چیزی که آمریکا پیشنهاد بدهد نیست.

*آیا اکنون که شورای امنیت با تمدید تحریم تسلیحاتی موافقت نکرده، آمریکا می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند؟ آیا اروپایی‌ها راضی می‌شوند که با انجام چنین کاری، برجام را تخریب کنند؟

خیر، آمریکا نمی‌تواند چنین کاری کند. دیگر طرفین برجام باید به این کار رضایت بدهند حال آنکه موضع فعلی‌شان این است که آمریکا دیگر بخشی از توافق نیست.

البته، آنگونه که گفته می‌شود احتمال دارد تا هفته بعد آمریکا سعی به فعال کردن مکانیسم داشته باشد اما نبرد سختی در پیش خواهد داشت چراکه توافق شکننده برجام را بیش از پیش به مخاطره می‌اندازد و انگیزه ایران برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ایش را کم می‌کند.

*برخی بر این باورند که اروپایی‌ها معطل اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. شما در این باره چه نظری دارید؟

شاید این موضوع تا حدی درست باشد. اگر جو بایدن (نامزد دموکرات) ببرد، شانسی برای تمدید تحریم‌ها یا فعال شدن مکانیسم ماشه وجود ندارد. تنها سناریوی قابل تحقق این است که با پیروزی بایدن، آمریکا به برجام برگردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 314 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها