زیپ نیوز آلمان به پنجمین گام برجامی ایران واکنش نشان داد - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان طی اظهاراتی مدعی شد تصمیم ایران مبنی بر کنار گذاشتن محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند نخستین قدم در خاتمه بخشیدن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: قطعاً مجددا با ایران صحبت می‌کنیم. با این وجود، آنچه از سوی ایران اعلام شد با توافق سازگار نیست.

به گفته ماس، قرار است مقامات آلمان، انگلیس و فرانسه امروز دوشنبه پیرامون جدیدترین اقدام برجامی ایران بحث و تبادل نظر داشته باشند.

وی همچنین مدعی شد پایان برجام فقدان بزرگی است و اروپایی‌ها با مسئولیت‌پذیری این مسئله را ارزیابی می‌کنند.

به ادعای ماس، تصمیم اخیر ایران مبنی بر فاصله گرفتن بیش از پیش از تعهدات برجامی وضعیت وخیم فعلی را دشوارتر می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.

ماس در نهایت مدعی شد: آنچه ایران اعلام کرد دیگر در تطابق با توافق هسته‌ای نیست. بنابراین، امروز با فرانسه و انگلیس درباره اینکه این هفته چه پاسخی به این مسئله می‌دهیم تصمیم‌گیری خواهیم کرد. نمی‌توانیم بدون ابراز واکنش، با این مسئله کنار بیاییم.

گفتنی است ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد.

بدین ترتیب برنامه هسته ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این پس، برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کما فی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است. سازمان انرژی اتمی ایران نیز موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهوری کشور اتخاذ کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 268 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها