زیپ نیوز مذاکرات برجامی با حضور رقبای منطقه‌ای ایران محکوم به شکست است - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل زهرا میرظفرجویان: در روزهای اخیر، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهارات خود در رابطه با برجام، بار دیگر خواستار مشارکت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در موضوع هسته‌ای ایران شد. او در این باره گفت: «باید راهی بیابیم تا عربستان سعودی و اسرائیل را در این گفت‌وگوها مشارکت دهیم چون آنها شرکای کلیدی منطقه‌ای هستند که در نتایجی که ما با دیگر دوستانمان در منطقه به دست می‌آوریم، مستقیماً دارای منافع خواهند بود».

در واکنش به این اظهارات، ایران اعلام کرد که برجام را یک توافق تمام شده می‌داند که نباید بار دیگر بررسی شود و یا منوط به مذاکره جدیدی باشد.

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس جدید آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» مدعی شد که ایالات متحده برای آغاز دوباره مذاکرات با ایران، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد! اظهاراتی که تکرار ادعاهای مشابهی است که پیشتر از سوی «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید مطرح شده بود مبنی بر اینکه «توپ در زمین ایران است» و گام اول برای بازگشت کامل به برجام باید از سوی ایران برداشته شود.

در همین راستا، خبرنگار مهر با «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون گفتگویی انجام داده است.

*همانطور که می‌دانید امانوئل ماکرون خواستار حضور عربستان سعودی در مذاکرات هسته‌ای احتمالی طرف‌های برجام شده است. با این حال، سایر طرف‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که این درخواست از جانب آنها نبوده است. به نظر شما دلیل ماکرون برای مطرح کردن چنین درخواستی چه بوده است؟

من معتقدم ماکرون به دنبال جلب رضایت سعودی‌ها به امید گرفتن قراردادهای سودآور بوده است. در غیر این صورت، اظهارات وی معنایی ندارد. زیرا حضور رقبای ایران در چنین مذاکراتی به معنی شکست هر مذاکره‌ای حتی قبل از شروع آن خواهد بود.

*از آنجا که ایران درخواست رئیس جمهور فرانسه را به شدت رد کرده است، تأثیر چنین درخواست غیر منطقی در مذاکرات احتمالی هسته‌ای آینده با ایران چه می‌تواند باشد؟

بدیهی است که اگر طرف‌های دیگر برجام نیز مطالبات مشابهی را در این رابطه مطرح کنند، نتیجه مذاکرات به بن بست خواهد رسید و آینده برجام به خطر می‌افتد.

* همانطور که می‌دانید دولت آمریکا ادعا کرده که توپ در زمین ایران قرار دارد و گام اول برای بازگشت کامل به برجام باید از سوی ایران برداشته شود. آنها حتی شرایطی را برای بازگشتشان به برجام تعیین کرده‌اند. به نظر شما آیا درخواست دولت بایدن در این خصوص منطقی است؟

یک روش منطقی برای احیای برجام این است که هر دو طرف همزمان به تعهدات خود عمل کنند؛ در حالی که ایران افزایش سطح غنی سازی را کم می‌کند آمریکا باید به برجام برگردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 264 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها