زیپ نیوز تحلیل وال استریت از خنثی شدن تلاش آمریکا برای منروی کردن تهران - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال در این تحلیل می نویسد: ایران و چین، در رویارویی با تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران، یک توافق گسترده اقتصادی و امنیتی را امضا کردند که نیز به پیشبرد تلاش های دیرپای تهران برای تعمیق پیوندهای سیاسی در بیرون مدار قدرت های غربی یاری می رساند.

هرچند جزییات این توافق هنوز منتشر نشده اما پیش نویسی که سال گذشته از این توافق بیرون آمد، در بردارنده سرمایه گذاری چین در گستره ای از پروژها از انرژی هسته ای، بنادر، راه آهن و دیگر زیرساخت ها تا انتقال فن آوری نظامی و سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران می شود.

به نوشته وال استریت، در برابر چین هم از عرضه پایدار نفت ایران برخوردار خواهد شد.

دو طرف همچنین توافق کرده اند که یک بانک ایرانی، چینی تاسیس کنند که می تواند به گریز تهران از تحریم های آمریکا که ایران را از دسترسی به سامانه های بانکی جهان محروم ساخته، یاری رساند.

توافق با چین این علامت را به غرب می دهد که تهران از متحدانی نیرومند برخوردار است از جمله کشوری که یک کرسی دائم در شورای امنیت سازمان ملل دارد

این توافق، همکاری میان تهران و پکن را در زمانه ای تعمیق می دهد که چین خواهان نفوذ بیشتری در خاورمیانه است و ایران هم به دنبال راه هایی برای حمایت از اقتصادی است که با تحریم های آمریکا، فرونشسته است… برجام، چشم اندازی از باز شدن راه سرمایه گذاری خارجی در ایران را با خود داشت اما خروج آمریکا از آن، همراه با اعمال تحریم های سخت موجب شد که بسیاری از شرکت های غربی از سرمایه گذاری در ایران بازمانده و پرهیز کنند. اکنون توافق با چین، چشم انداز سرمایه گذاری خارجی را برای ایران می گشاید.

مشاور ارشد گروه بین المللی بحران و یکی از نویسندگان کتابی درباره روابط ایران با چین و روسیه، می گوید: به نظرم این توافق، تا اندازه ای اروپا و آمریکا را آشفته می کند چرا که به نظر می رسد ایران راهی را برای بیرون شدن از عسرت اقتصادی یافته است.

واردات نفت چین از ایران این اواخر به شدت افزایش یافته است. انتظار می رود که در ماه مارس، روزانه ۹۱۸ هزار بشکه نفت ایران به چین صادر شود که بالاترین حجم از زمان اعمال تحریم کامل آمریکا بر نفت ایران در دو سال پیش است.

این گزارش ها، موجب شد که دولت بایدن به چین هشدار دهد که تحریم های زمان ترامپ بر صادرات نفت ایران را علیه چین اعمال خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، از سرگیری بخشی از تجارت نفتی، همراه با اقتصاد تقویت شده داخلی، به رشد ملایمی در اقتصاد ایران منجر شد و تهران را از اهرمی در گفتگوهای احتمالی هسته ای با دولت بایدن بهره مند کرد… دیپلمات های غربی که دیدار وزیر خارجه چین از تهران را دنبال کردند، در پی نشانه هایی بودند که چین بتواند بن بست هسته ای میان ایران و آمریکا را بگشاید.

مشاور ارشد گروه بین المللی بحران می گوید که به رغم مخالفت های داخلی در ایران، توافق با چین این علامت را به غرب می دهد که تهران از متحدانی نیرومند برخوردار است از جمله کشوری که یک کرسی دائم در شورای امنیت سازمان ملل دارد.

در پایان این مطلب آمده است: با اینحال، این مشارکت، محدودیت هایی دارد و راه و رسم بده بستان چین در خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 307 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.