زیپ نیوز آژانس باید ادعای اسرائیل علیه ایران را با دقت بررسی کند - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: «رافائل گروسی»، رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی مدعی شده است که از ایران می‌خواهد تا درباره «مکان اعلام نشده» در تهران که در آنجا سال گذشته ذرات اورانیوم پیدا شده بود، شفاف سازی کند.

گروسی همچنین مدعی شده که ایران باید تصمیم بگیرد تا با روشی شفاف‌تر با آژانس برای ارائه توضیحات لازم همکاری کند.

در مقابل ادعای آژانس، ایران اعلام کرده چنین درخواست‌هایی بایستی بر مبنای دلایل شفاف و اصول مطابق با اسناد مرتبط آژانس باشند، که درخصوص دو درخواست اخیر برای دسترسی تکمیلی، صدق نمی‌کند.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی اعلام کرد که ایران امکانات لازم برای دسترسی به دو مکان مورد درخواست برای بازدید را فراهم نکرده است.

در این ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» تظیم نموده که در ادامه می‌آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید، در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

وی پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته‌ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

* «رافائل گروسی»، رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی مدعی شده است که از ایران می‌خواهد تا درباره «مکان اعلام نشده» در تهران که در آنجا سال گذشته ذرات اورانیوم پیدا شده بود، شفاف سازی کند. ایران هم اعلام کرده است که چنین درخواست‌هایی بایستی بر مبنای دلایل شفاف و اصول مطابق با اسناد مرتبط آژانس باشند، که درخصوص دو درخواست اخیر برای دسترسی تکمیلی، صدق نمی‌کند. ارزیابی شما از گزارش اخیر آژانس چیست؟

من فکر می‌کنم شما به انباری در تهران که اسرائیل اعلام کرده است اشاره می‌کنید. من استنباط می‌کنم که آلودگی اورانیوم در آنجا وجود داشته است – شاید در برخی از نقاط انبار. آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعاتی درباره نحوه ورود اورانیوم در آنجا به دست آورده است. ایران توافق کرده است مطابق پروتکل الحاقی عمل کند، پروتکلی که ابزاری مهم برای آژانس انرژی هسته‌ای جهت آگاهی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام نشده است. اما من استدلال‌های مخالف ایران را ندیده ام.

*بحثی که اخیراً آژانس اعلام کرده است مبتنی است بر ادعای اسرائیل و جاسوسی از اسناد هسته‌ای ایران. با اینکه بحث PMD از سوی آژانس بسته شده است ولی اسرائیل و آمریکا سعی دارند در دوره مدیر کل جدید آژانس آن را به سرانجام برسانند چرا که در دوره دبیر کل فقید آژانس بین المللی انرژی اتمی آمانو نتوانستند آنرا به سرانجام برسانند. چرا دوباره بحث ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است؟

هم نتانیاهو و هم ترامپ مخالف برجام بوده و در تلاشند مسائل مربوط به تطابق ایران را مطرح کنند. من قبول دارم که به عنوان بخشی از تصمیم جهت پیشبرد برجام در سال ۲۰۱۵، آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران قبل از سال ۲۰۰۳ را درک کند، اما اگر اطلاعات معتبر جدید ظاهر شده باشد، آژانس بین المللی انرژی اتمی سوال‌های دیگری می پرسد.

*به نظر می‌رسد یکی از اهدافی که آژانس دنبال می‌کند معرفی کردن ایران به نقض پادمانهای آژانس است تا از این طریق پرونده هسته‌ای ایران را بار دیگر به شورای امنیت بکشاند. ارزیابی شما چیست؟

ارسال پرونده ایران به شورای امنیت ممکن است استراتژی اسرائیل و ایالات متحده آمریکا باشد اما من شک دارم که آژانس انرژی هسته‌ای بخشی از چنین توطئه ای باشد. آژانس انرژی هسته‌ای فقط سعی در انجام وظیفه خود دارد.

*در مجموع، ٢٢ درصد بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس در سراسر دنیا، در ایران انجام می‌شوند و به طور متوسط هر روز ۶ بازرس در ایران حضور دارد. با این وجود همواره ادعاهایی بر اساس ادعاهای اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود. آیا اسرائیل که دارای بمب اتمی است اساساً صلاحیت این ادعاها را دارد؟

این یک سوال معتبر درباره مشروعیت مقاصد اسرائیل است. اما آژانس انرژی اتمی باید بتواند از هر منبعی اطلاعات دریافت کند. الان چالش این است که تعیین کنیم آیا این اطلاعات معتبر است یا خیر.

*آژانس بین المللی انرژی اتمی نهادی نظارتی است و نه تحقیقاتی. به این معنا که قرار نیست هر ادعایی از سوی هر طرفی توسط آژانس به عنوان پرسش از ایران مطرح شود. فرض بفرمائید اسرائیل تمایل داشته باشد بر اساس اسنادی که مدعی است از ایران جاسوسی کرده پرسشهای بی شماری را مطرح کند. آیا وظیفه آژانس این است که برای هر پرسش از ایران جواب بخواهد؟ (چرا که پرسشهای آژانس باید بر اساس اسناد مستحکم و نه ادعایی اسرائیل باشد که دشمن شماره یک ایران است)

من موافقم که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید ادعاهای اسرائیل را به طور کامل بررسی کند قبل از اقدام به آنها. نمی‌توان فرض کرد که آنها از منبعی عینی هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 401 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها