زیپ نیوز آمریکا برای تسهیل تجارت بشردوستانه با ایران کار بیشتری انجام دهد - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-مریم خرمائی: مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند در یک کنفرانس مطبوعاتی از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد.

او تصریح کرد که واشنگتن کمپین «فشار حداکثری» را ادامه می‌دهد تا فروش نفت ایران را به صفر برساند. این کمپین از سال ۲۰۱۸ میلادی و با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ و خروج یکجانبه او از توافق اتمی با ایران آغاز شد و هدف آن محدود کردن برنامه اتمی، موشکی و نیز فعالیت‌های ایران در منطقه است.

وزیر خارجه آمریکا گفت که لیست سیاه جدید این وزارتخانه شامل ۹ شخصیت حقوقی در آفریقای جنوبی، هنگ‌کنگ و چین و نیز سه شخص حقیقی ایرانی که «معاملات قابل‌توجهی» در بخش پتروشیمی با ایران دارند، می‌شود.

پمپئو نامی از این افراد نبرد، اما گفت که این لیست سیاه همچنین «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح» و مدیر آن را در بر می‌گیرد.

افزون بر این وزارت خزانه‌داری آمریکا شش نفر شامل پنج دانشمند هسته‌ای ایرانی و ۱۸ شرکت مرتبط با «لیست اشخاص حقوقی» ایالات متحده را که به برنامه اتمی ایران و نیز برنامه موشکی و برنامه حفاظت‌نشده اتمی پاکستان کمک کرده و نیز برای مدرن‌سازی ارتش روسیه تلاش کرده‌اند، به این فهرست اضافه کرده است.

«مارک فیتزپاتریک»، معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا و مدیر سابق اجرایی برنامه عدم اشاعه مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در خصوص تحریمهای اخیر آمریکا علیه ایران در شرایطی که شاهد شیوع ویروس کرونا و تأثیر منفی تحریمهای آمریکا بر مهار این وضعیت از سوی ایران به خبرنگار مهر گفت: مادامیکه از منظر آمریکا، ایران سیاست‎هایی از قبیل حمایت از گروه‎های متوسل به رویکردهای تروریستی را که منشاء نگرانی واشنگتن است تغییر ندهد؛ دولت دونالد ترامپ رئیس‎جمهوری آمریکا، برای تشدید کارزار فشار حداکثری علیه این کشور مصمم است.

وی افزود: علاوه بر این، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می‏گوید تحریم‎های جدیدی که در ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) علیه ایران وضع شد؛ پاسخی به حملات راکتی است که اخیراً از سوی نیروهای وابسته به ایران علیه پایگاه التاجی انجام و به مرگ ۲ نظامی آمریکایی منجر شد.

وی یادآور شد: البته در آمریکا در این برهه که مبارزه علیه کروناویروس یک ضرورت مشترک جهانی محسوب می‎شود؛ بحث‎هایی پیرامون سیاست فشار حداکثری در جریان است. برای مثال، «بن رودز» معاون سابق پست مشاوره امنیت ملی دولت اوباما امروز در توئیتی نوشت: «در حالیکه مردم ایران به دلیل ویروسی که تهدیدی برای همه جامعه بشری است، می‎میرند؛ اینکه آمریکا به اعمال تحریم‏های خود علیه این کشور ادامه می‏دهد؛ به لحاظ اخلاقی عملی شنیع است». من نیز با چنین اظهارنظری موافقم.

  فیتزپاتریک در خصوص این موضوع که کانال سوئیس با وجود نیازهای ایران که این کانال به هیچ وجه جوابگوی آن نیست آیا صرفا تبلیغاتی است گفت: دولت ترامپ بر این باور است که ماه گذشته با پذیرش کانال مالی سوئیس که مختص تجارت بشردوستانه است، به این رویه که ایران قادر به تهیه محموله‏ های دارویی خارجی مورد نیاز شود؛ کمک کرده است.

وی تأکید کرد: همچنین مقامات آمریکایی می‏ گویند به ایران پیشنهاد کمک بشردوستانه کرده ‏اند که البته از سوی این کشور رد شده است. آنها همچنین بر این باورند که چنانچه راه کمک مالی در زمینه‎های بشردوستانه را باز بگذارند؛ نمی توان به دولت ایران اعتماد کرد که این پول را صرف سلامت عمومی کند و بالعکس، آن را در اختیار سپاه و گروه‎های مسلح خارجی قرار می‎دهد. البته من اعتقادی به این ندارم که چنین استدلال‏هایی برای آنکه مردم ایران را در چنین شرایطی از کمک محروم کرد؛ قابل توجیه باشد. اکنون زمان غلبه بر بی‎اعتمادی است.

معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه تحریمهای امریکا علیه ایران بر مهار شیوع ویروس کرونا و امدادرسانی در خصوص آن خلل ایجاد کرده و نوعی جنایت جنگی از سوی دولت آمریکا محسوب می شود نیز گفت: به عقیده من، آمریکا باید در راستای تسهیل کمک‏های بشردوستانه‎ای که ایران برای حل بحران سلامت موجود به آنها نیازمند است، کار بیشتری انجام دهد. علاوه بر کانال مالی سوئیس، آمریکا باید از مکانیسم مالی اینستکس نیز که سال گذشته از سوی اتحادیه اروپا عملیاتی شد، حمایت کند.

وی در پایان افزود: همچنین، آمریکا باید به ایران اجازه دریافت کمک اضطراری از صندوق بین‏ المللی پول را بدهد. همزمان، امیدوارم که به عنوان یک ژست بشردوستانه، ایران شهروندان آمریکایی از جمله سیامک و باقر نمازی را آزاد کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 274 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 19 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها